Get Adobe Flash player

Bölcsődénk a pécsi Kisgyermek Szociális Intézmények komplex intézményrendszerén belül, önkormányzati fenntartással működik, Pécs városának egyetemi városrészében, a belváros nyugati határán, zöldövezetben, csendes, jól megközelíthető helyen, délről lakótelepi, északról a Mecsek családi házas környezetében.

Mint Városi Módszertani Bölcsőde 1976-ban épült, Gettó József Ybl díjas építész egyedi tervei alapján. 1982-től feladatköre kibővült a megyei módszertani feladatok ellátásával. Az 1990-es években a társadalmi változásokra reagálva, játszóház keretein belül családbarát szolgáltatásokat indított el - játszócsoport, gyermekfelügyelet, baba-mama klub. 1999-től egyik egységében megkezdődött a sajátos nevelési igényű kisgyermekek részleges integrációban történő bölcsődei nevelése. Nem sokkal később, pályázatok segítségével kialakításra került egy tornaszoba, felszerelve fejlesztő eszközökkel. 2003-2008 között pályázat útján öt évre elnyerte a Dél-dunántúli Regionális Módszertani Bölcsőde címet, melyet 2008-ban ismét megpályázva is elnyert, ezzel tovább szélesítve szakmai feladatkörét.

Napjainkban négy nagy területen működik az intézmény: bölcsődei alapellátás, alapellátáson túli szolgáltatások, módszertani feladatok és képzések, továbbképzések.

bölcsődei alapellátás intézményünk fő feladata, mely jelenleg 100 férőhellyel működik, 4 nevelési egységben, egységenként 2 csoportszobával és a hozzá közvetlenül kapcsolódó kiszolgáló helyiségekkel.

 

"Szeretni okosan kell - mindig a
gyermek természetéhez és életkorához igazodva!"
(Dr. Ranschburg Jenő)

Bölcsődénk nevelő, gondozó munkájának alapját a humanista értékek jellemzik. A gyermekek szüleinek, a bölcsőde nevelőtestületének, alkalmazottainak és partnereinek együttműködésével teremtjük meg a kisgyermekek számára a szeretetteljes, biztonságos, családias légkört. A gyermekeket tisztelet ésmegbecsülés övezi. Fontosnak tartjuk a másság elfogadását és elfogadtatását, a kompetenciamotívumok fejlesztésével az egyéni képességek kibontakoztatását. A szülők és partnereink elvárásainak, igényinek megfelelően, a gyermekek személyiségi jogainak tiszteletben tartása mellett végezzük nevelő, személyiségfejlesztő tevékenységünket az életkori-, egyéni sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével.

Intézményünk az új szemléletű, kompetencia alapú bölcsődei nevelés képviselője. Pedagógiánk a "szeretet pedagógiája", melyet a gondoskodás és törődés, a feltétel nélküli elfogadás, a felelősség, az együttműködés, valamint a másik megismerésének igénye jellemez. Nevelőmunkánk három alappillérre épül: a család és a bölcsőde együttműködésére, a kisgyermekek képességeinek kibontakoztatására és a sajátos nevelési igényű kisgyermekek társadalmi integrációjának segítésére, melyek egymást erősítve támogatják a nevelőmunkánk hatékonyságát.

Mivel e korai életciklusban a kisgyermekek számára döntő fontosságú, a személyes kötődés, a valakihez tartozás szükséglete, ezért különös gondot fordítunk ennek kielégítésére, fejlesztésére, vagyis a gyermekek közvetlen kapcsolataira, elsődlegesen a kisgyermeknevelő-gyermek kapcsolatra, de segítjük a szülő-gyermek kapcsolatot is. Ezeken túl a szülő-kisgyermeknevelő és a kisgyermeknevelő-kisgyermeknevelő kapcsolat megfelelő alakítását is szem előtt tartjuk, mivel tudjuk, hogy ez is kiemelt hatással van a gyermekek biztonságérzetére, egészséges személyiségfejlődésére. Bölcsődénk a mindennapi élet fontos nevelési helyzetein belül – gondozási tevékenységek, szabad játéktevékenység -, kiemelten nyújtja azokat az élményeket, környezeti ingereket, eszközöket, melyek lehetővé teszik a megismerési-, felfedezési- és alkotásvágy fejlesztését. A kompetencia alapú bölcsődepedagógia nézőpontjából, valójában nem is fejlesztenünk kell ezeket a motívumokat, hanem kielégülésükre teret biztosítani, vagyis tudatosan megtervezni, megszervezni a gyermekek fejlesztő környezetét, a személyi és tárgyi feltételeket. Éppen ezért, a nevelés különböző területeinek nevelési helyzeteit kihasználva, a funkcióöröm szintjén, játékos élményekbe ágyazott kezdeményezéseket biztosítunk a gyermekeknek. Kezdeményezéseink lényege, hogy az alkotótevékenység, a zene, az anyanyelv, a környező világ tevékeny megismerése és a mozgás területén, ezeket összehangolva, komplexitási lehetőségeiket kihasználva, közvetlen tapasztalatszerzési lehetőségeket biztosítva, tudatosan tervezve, biztosítjuk a gyermekek számára a teret és eszközöket, és rájuk bízzuk, hogy a végkifejlet mi lesz. Így a gyermekek az érzelmi biztonságot nyújtó szeretetteljes légkörben, a felajánlott eszközökkel szabadon alkothatnak, tanulhatnak, mozoghatnak, kapcsolatokat teremthetnek és kifejezhetik érzelmeiket. Ezen játékos élményekbe ágyazott kezdeményezések valósulnak meg a napi bölcsődei élet során a csoportszobákban és az udvaron, valamint a bölcsőde külön kialakított helyiségeiben – a tornaszobában, az alkotószobában és a fejlesztőszobában -, valamint külső pedagógus bevonásával a népi játékos foglalkozásokon és a bölcsőde által szervezett belső és külső családi programokon (pl. mikulásvárás, bábszínház, Hamvas kerti látogatás stb.)

Bölcsődei csopotjainkban a teljes integráció módszerének alkalmazásával vállaljuk sajátos nevelési igényű kisgyermekek bölcsődei nevelését, gondozását, valamint, pécsi Korai Fejlesztő Központ utazó gyógypedagógusainak segítségével korai fejlesztését. Bölcsődénkben a sajátos nevelési igényű kisgyermekek és családjaik megtapasztalhatják az elfogadás, a támogatás élményét, a fejlődést motíváló környezet hatását.

Saját főzőkonyhával rendelkezünk, amely HACCP rendszerben működik. Az élelmezésben központilag, dietetikus által összeállított étlap alapján, helyileg szakképzett személyzet, élelmezésvezető, szakácsnő irányításával biztosítjuk a kisgyermekek korszerű étkeztetését.

nevelés, gondozás eszközei megfelelnek a mai, modern kisgyermeknevelés elvárásainak. A szobák berendezése gyermekközpontú, hangulatos, otthonos, esztétikus, a szakmai alapelvek és a csoportban nevelt kisgyermekek életkori és egyéni sajátosságainak figyelembevételével, szakmailag tudatosan tervezett, pedagógiailag célszerűen kialakított.

Személyi állományunk jól képzett kisgyermeknevelő szakemberekből áll, akik felsőfokú, főiskolai, ill egyetemi képzettséggel rendelkeznek. A nevelő-, gondozó munkát minden egységben dajka segíti.

Alapellátáson túli szolgáltatásként az intézményben játszóház, gyermekfelügyelt, gyermek vendégétkeztetés, babmasszázs és baba-mama klub működik.

módszertani feladatok keretein belül, az országos módszertani feladatok ellátási, szakértői feladatainak kialakítása folyamatban van.

Bölcsődénk a kisgyermeknevelő szakemberképzés, továbbképzés területén, aktívan részt vesz a bölcsődei szakemberképzés elméleti és gyakorlati oktatásában, valamint a társszakmák számára is oktató- és terepintézményként szolgál.

Ha elnyerte tetszésüket intézményünk, kérjük látogassanak meg bennünket személyesen vagy keressenek minket honlapunkon: http://bolcsode.napsugarvadrozsa.hu/

Bölcsőde vezető: Lajtai Zsoltné Kollár Mónika
postacím: 7624 Pécs, Budai N. A. u. 3.
tel: 36 72 532 367
 36 30 575 6492
e-mail: napsugar @kszipecs.hu
honlap: http://bolcsode.napsugarvadrozsa.hu/


Intézményünk pillanatai

Napsugár életképek

Copyright © www.kszipecs.hu